18 september 2006

Jag överväger att avbryta min lärarutbildning. Det finns många anledningar som vi inte kan gå in på, men gårdagens valseger har gjort beslutet avsevärt lättare. Betyg från sexan? Nej. Uppförandebetyg? NEJ! Hela den grejen handlar enbart om att de som bestämmer inte har en aning om hur skolorna ser ut och de röster som de fiskar upp kommer från andra som inte har en aning om hur skolan ser ut. De ser på nyheterna och tänker ungefär "Gud så stökigt, vi sätter betyg på dem så blir det bra. Så var det när jag var liten!". De missar ju hela jävla poängen. Vill vi bygga upp ett samhälle av unga som inte vågar ta för sig eftersom de är rädda för ett dåligt betyg i uppförande? Hur skolar vi kritiskt tänkande samhällsmedborgare om vi kväver varje försök till att sticka ut. Mer personal i skolan och mer kärlek till barn och ungdomar är lösningen, inte fler betyg! Förresten: Hur fan ser betygskriterierna för uppförande ut? Har någon hört en lärare yttra sig i frågan? Finns det någon lärare som vill ha uppförandebetyg? De borde väl veta om några.

Jag är rädd, rädd, rädd. Samtidigt var det bra med förändring. Men att jag ska jobba inom skolan under en borgerlig regering, det är uteslutet. Tror jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Utan att ta politisk ställning: Ta det lugnt. Det kommer inte att bli så stor skillnad. Det är bara snack. I Sverige är det ingen större skillnad på vänster- och högerblocket.

Men apropå lärarutbildningen. Är det nån som fattar varför de utbildar så fruktansvärt många lärare? Ett enormt överskott rakt ner i arbetslöshet. Är det för att det är en billig utbildning?
Kommer att tänka på läkarutbildningen där det alltid utbildas ett underskott.

Obegripligt..
/Peter