04 augusti 2006

Musik till min begravning

Jag vet, det är rätt så makabert, men jag har faktiskt funderat en del på det. Viktig skit om jag skulle ta en överdos imorgon (tvättmedel är farliga grejer) eller typ föräta mig på Ben&Jerry's. Jag skulle hursomhelst vilja ha detta (och en fruktansvärt duktig organist):

  • Christus, der ist mein leben av JS Bach. På tyska. I körsättning. Helt fantastiskt
  • Eftersom jag dör på våren vill jag ha Åhléns Sommarpsalm, verserna 4 och 5 (de som aldrig sjungs någonstans).
  • För att hedra farfar vill jag ha Blott en dag på orgel. En töntig sång, men han tyckte jättemycket om den och han var den bästa farfar'n, SJ-arbetaren, tomatodlaren och gubben i hela världen.

Det finns mycket mer, men det har jag inte bestämt än. Det finns så mycket fin musik att leva för.

För övrigt så går de sista verserna på sommarpsalmen såhär. Jag gillar bildspråket. Och är det någon gång man ska fjäska för Gud så är det väl på sin egen begravning:

4. Allt kött är hö. Allt flyktar här,
Och snart förvissna gräsen.
Hos dig allena, herre, är
Ett oförgängligt väsen.
Min ande giv
Det nya liv,
Som aldrig skall förblomma,
Fast äng och fält stå tomma.

5. Då må förblekna sommarns glans
Och vissna allt fåfängligt;
Min vän är min och jag är hans,
Vårt band är oförgängligt.
I paradis
Han, huld och vis,
Mig sist skall omplantera,
Där intet vissnar mera.


Synd att man inte är katolik, då får man en sån här begravning

Inga kommentarer: