16 april 2007

Vilken Helg!

Goddammit, vilken helg!

Fantastiskt väder, United till final i FA-cupen, mindre än en vecka kvar till min "Big night out" (DJ på Oh!Jays! tillsammans med min syssling). Det var marvellous. Det tråkiga är väl att det ska bli sämre väder, men det får man kanske ta när det är såhär fantastiskt?



Yeah yeah. Well Well, nu är det kanske dags att vara lite seriös? Tänkte prata lite TV. ett medium jag nyttjar en del, mest för sport. Men så finns ju dessa TV-serier. Jag avskyr verkligen TV-serier, förutom några få. Jag älskar South Park mer än min mamma (nja, inte riktigt, okej då), Simpsons är större än det mesta, och Killinggängets grejer är väldigt fina. Sex and the City är också fint, måste jag erkänna. Men resten? Vi stannar i humorträsket en stund. Seinfeld? Nej, aldrig. En torr kille med collegetröjan instoppad i jeansen står och drar taskiga skämt, en annan snubblar in på scenen varje gång. Det var inte ens kul första gången. Scrubs? Visst, några poänger har de, men stannar alltför ofta i ett slags ingenmansland, man är så otroligt rädd för att göra en tittargrupp förnärmad att man inte vågar gå på över huvud taget. Det landar till slut i någon slags jättesnäll, genomamerikansk humor med lite löjliga situationer och "knäppa" kommentarer. Visst är John Dorian lite söt i all hans osäkerhet, men bär det upp en hel serie? Knappast? Vänner? ALDRIG I HELA MITT LIV! Jag formligen avskyr Vänner. Det finns för mig inga som helst förmildrande omständigheter vad gäller den serien. Sex stycken extremt förutsägbara karaktärer som alltid gör precis som de ska, som heller aldrig gör en fluga förnär, allt för att behaga så många tittargrupper som möjligt. Jag har aldrig förstått varför man ska göra TV som varken vill säga bu eller bä, att berätta någonting så substanslöst med skämt som inte har det minsta band till handlingen, lite som Family Guy kan bli ibland (nu gillar jag Family Guy, men ibland blir det väl många "Like that time when you..."). En slutsats man kan dra är att humor är fruktansvärt svårt, speciellt när man inte vill säga varken bu eller bä åt någonting, utan bara försöker mjölka en situation på halvdåliga poänger.

Dramaserier då? Det har inget, absolut inget intresse för. Jag har inte sett ett avsnitt av vare sig Lost, Prison Break, Bones, ER, House och allt vad de heter. Jag bryr mig inte om det, därför skriver jag ingenting heller.

Avslutningsvis bör jag väl säga att den senaste säsongen (elva) av South Park är bland det bästa som producerats för TV. Någonsin. Där har du TV som vågar gå på, en Jude som dödar Jesus, en transa som leder en armé av lesbiska stereotyper mot en armé av Persiska stereotyper, ett katolskt läger för pojkar "where they pray the gay away", En pappa som ofrivilligt säger att han blir irriterad av negrer, etc etc... TV blir inte bättre just nu, 2007.

Ladda Hem South Park-avsnitten här, goddammit!

Inga kommentarer: