24 maj 2007

Sånt där man blir glad av att läsa

Jag vet, recensionen är mest klyschig, men jag blir ändå så otroligt glad av det här:

Ungdomskören OPQ
Under höga valv
(Naxos Sweden)

Ungdomskören OPQ:s första skiva innehåller en varierande repertoar, både vad det gäller själva musikvalet och tonsättare. Här finns både svenska och utländska kompositörer, från vår tid och bakåt. Vad sägs om klassiska pärlor som Mendelssohns vackra körverk ”Hear my prayer”, Bruckners ”Locus Iste” eller två satser ur Mozarts ”Missa Brevis” i D-dur? Då medverkar också sångsolister, samt två violiner och en cello. Vår folkkäre Hugo Alfvén finns också representerad. Lite modernare är den estländske tonsättaren Arvo Pärts ”Bogoróditse Djévo” och ”To the mothers in Brazil” av Lars Jansson. En del häftiga arr är gjorda av Gunnar Eriksson.
Skivan bjuder på i högsta grad njutbar körmusik. Både klangmässigt och tonalt är den unga kören av första klass. Dirigenten och organisten Ulf Samuelsson som är dess ledare sedan 1992 tar väl hand om alla sina körer och då är jag säker på att det finns gott hopp om att den klassiska körtraditionen kommer att bestå och att nya skivor kommer att produceras i framtiden.


Jag är så stolt, så stolt. Ni får säga vad ni vill, men jag älskar den kören.

Beställ skivan här. Du vill ha den.


När du ändå är i farten tycker jag att du ska vägarna förbi Örebro nästa fredag och besöka Babar och den ytterst fina klubben OhJays! Lo-Fi Fnk spelar live, OhJays spelar skivor med Pop The Lock på nedervåningen och jag tänkte spela på övervåningen tillsammans med Ronja Harlethun och Anna Rundberg. Det kan bli en klassiker!

Inga kommentarer: