17 oktober 2005

Summering av helgen

Helgen förflöt med arbete på konferensen "svenskans beskrivning" på Örebro Universitet. En ganska trevlig helg med en del arbete men också mycket trevligheter. Jag har fått se "kändisar" i språksammanhang, vi snackar Olle Josephsson (ordförande i Svenska Språknämnden), Lars-Gunnar Andersson (Känd från "språket" i P1), Per Linell (tung Linköpingsprofessor) med flera. Hur som helst var konferensen mycket trevlig och middagen på kvällen var utsökt! Jag lyckades gå på tre föredrag, ett om psalmtexter (hölls av Catharina Höög), ett om förortssvenska i litteraturkritiken (hölls av Roger Källström) och ett om benämningen på små flickors könsorgan (hölls av Karin Milles).

Alla tre var mycket intressanta, men psalmföredraget var det som jag gillade bäst. Föreläsarens tes var den att när en dikt "psalmifieras" går den igenom ett slags program som tar bort mycket av den personliga rösten hos författaren. Inte sällan byts subjekten från singular till plural och ofta tar man bort bildspråk som kan anses svårt och främmande. Som ett exempel tog hon upp Lina Sandells "Bred dina vida vingar", ett mycket bra exempel på hur man förändrar texter i flera steg, först från originaltexten till EFS-psalmboken och sedan från EFS-psalmboken till den "officiella psalmboken". Som ett exempel kan nämnas textraden "Bliv du mitt allt i alla" (referens till första korintierbrevet) som ändras till "bliv du min ro, min starkhet" (en mer allmän bild). Även slutraden i första versen "få leva blott av nåd" (en typisk EFS-referens) ändras till "få leva i din nåd" för att passa statskyrkan och dess syn på tro. Varför man gör detta är svårt att förstå, men det har troligtvis att göra med kyrkans huvuduppgift och kollektivistiska tanke, och psalmbokens (och psalmsångens) överordnade syfte att föra samman människor i tro. Hon hade också en intressant tanke om texterna i psalmboken, då hon inte såg dem som avskilda texter, utan psalmboken är snarare en enda text, eftersom allt som kommer in i den görs om för att smärtfritt kunna fogas in i den redan existerande textmassan.

Det var hur som helst mycket trevligt att se sina lärare och de andra språkvetarna på ett mer avslappnat sätt än på föreläsningar och genom tunga vetenskapliga texter. Anna-Malin Karlsson var där, men jag vågade inte riktigt konfrontera henne och ifrågasätta hennes avhandling. Den är inte genomrutten, absolut inte, men det finns mycket man kan förbättra.

Nu ska jag börja skriva min uppsats. Temat är bloggar, så akta er!

1 kommentar:

Anonym sa...

asså petter om du typ skulle sådär analysera språket i min blogg så e du typ död! ja tycker att du inte ska gö d. shit asså va konstit d känns att skriva såhär. ja tror att ja slutar me d nu.
aja...c u l8r som man brukar säja.
annars cs vi la på torsdag...
kramizar
Becka