28 september 2005

Manchester United 2-1 Benfica

Ibland blir man bara sådär löjligt lycklig. Jag skulle väl kunna säga att Ole Gunnar Solskjaer fick fram det där löjliga flinet på mina läppar i maj 99, och att Zlatan lyckades rätt bra med det för några veckor sedan. Igår hände det igen. Jag borde inte vara förvånad, jag har ju alltid hävdat att han är världens bästa målskytt. men det såg mörkt ut, väldigt mörkt. Och då hände det. Inte särskilt spektakulärt, inte speciellt panikslaget, bara ett normalt Van Nistelrooy-mål, men det var välbehövligt efter förlusten i lördags. Och leendet kom. Jag jublade inte här hemma, jag bara log sådär finurligt. Det kändes som att han bara gjorde sitt jobb, helt plötsligt fanns han bara där och slog bollen in mål. Det är faktiskt sjukt trevligt att ha tillbaka Van Nistelrooy i form. Fortsätter målskyttet såhär så vinner han definitivt skytteligan, och det hoppas vi.

Dessutom räddade Van Der Sar United rätt många gånger om.

Och Giggs förtjänar lite beröm.

Annars funderade jag lite på matchen Ajax-Arsenal. Visst var Arsenal det överlägset bättre laget, men ändå kan jag inte sluta att beundra Ajax. Hur i helvete gör man för att få fram så många bra, unga spelare precis hela tiden? Finns det egentligen någon klubb som har vaskat fram så sanslöst många talanger? Någonsin?
_____________________________________________



Jag hade tänkt att skriva en lång krönika om varför Sir Alex bör avgå, men just idag skiter jag i det. Med rätta. Dock håller jag fortfarande på att han bör överge sina gamla trotjänare, det är dags att föryngra laget. Jag tror dock inte som de flesta att man ska behöva köpa ihop ett nytt lag. Gör som på gammalt Unitedmanér och använd egna, hungriga talanger.En startelva jag vill se är denna (med helt frisk trupp):

Van der Sar
-
Neville, Ferdinand, Silvestre, Heinze
-
Ronaldo, Fletcher, Smith, Park
-
Rooney, Van Nistelrooy.

Eller 4-3-3-varianten:

Van der Sar
-
Neville, Ferdinand, Silvestre, Heinze
-
Fletcher, Smith, Park
-
Rooney, Van Nistelrooy, Ronaldo

Med dagens skadeläge är dock dettaden startelva jag föredrar (och troligtvis den enda möjliga)

Van der Sar
-
o'Shea, Ferdinand, Silvestre, Richardson
-
Ronaldo, Fletcher, Smith, Park
-
Rooney, Van Nistelrooy


Alltså tror jag mest på 4-4-2, vilket skulle utnyttja framför allt Ronaldos kapacitet ännu bättre, och även Park skulle komma till bättre användning som yttermittfältare. För övrigt är Alan Smith den spelare som imponerat mest på mig hittills under säsongen. Han gör sig fantastiskt bra på mittfältet, han slår exakta passningar och verkar nästan vara född att ersätta Roy Keane. Även om Keane saknas grymt mycket. Men som sagt är det nog dags för Sir Alex att tänka om.

1 kommentar:

Anonym sa...

did you watch the game? is there any website i can watch this games for free, i am in the US
ibiwarib@gmail.com